Doe de gratis test: ben ik hoogsensitief?

Je ontvangt tips en inspiratie via de mail en blijft op de hoogte van mijn aanbod.
Je kunt je hiervoor altijd uitschrijven. Zie mijn privacyverklaring.

3 tips om heerlijk te reizen als HSP

Als je hoog sensitief bent dan kan reizen aardig wat stress opleveren. Veel mensen reizen per trein of auto elke dag naar hun werk en weer terug. De drukte van zoveel mensen om je heen in de spits kan nogal stressvol zijn. Als je al moe bent kun je er nog vermoeider van raken. Al die mensen, al die indrukken, het kan erg veel zijn om te verwerken. 

Om daarmee om te gaan heb je misschien wat ‘trucjes’. Vaak proberen mensen dan afleiding te zoeken, zoals luisteren naar muziek of het lezen van een boek. Dit kan zeker helpen!

Maar helaas kan het soms ook juist tegenovergesteld werken. Dan wordt je juist onrustiger van gezang in je oren. Of door het lezen in de trein word je bijvoorbeeld misselijk.

Het zorgt dan voor nog meer prikkels in een al drukke omgeving. En dat terwijl je juist rustiger wil worden in de drukte!

Dan is het handig om juist meer innerlijke rust te creëren. Innerlijke rust in plaats van innerlijke afleiding waarbij je externe antenne nog steeds hard aan het werken is.

Daarom heb ik 3 heerlijke hoog sensitieve tips voor je.

1. Verander je perspectief

Hoe kijk jij aan tegen reizen? Zie je het als een ‘moetje’ wat vooral vervelend is of zie je het als een moment voor jezelf?

Maak gebruik van je verbeeldingskracht. Het reizen naar en van je werk is een overgang. Een overgang van privé naar werk en weer terug. Als je dit ziet als een fijne tijd om je klaar te maken voor een werkdag dan is het een mooi nuttig moment.

Vul het reizen in met een fijne opbouw en een afbouw. Ga voor jezelf na hoe je die opbouw en afbouw het liefste vorm geeft.

Het opstarten ’s ochtends in de trein met een thermosfles van je eigen koffie of thee is heerlijk. Je hoeft niet meteen een boek te lezen, maar je kunt ook een foto meenemen van een moment waarop je heel gelukkig was. Pak die foto of dat plaatje erbij een geniet van het gevoel dat je toen had. Koppel dat gevoel aan je treinreis: dat voelt alweer heel anders!

2. Verleg je focuspexels-photo-298018

Als je het lastig vindt om alles binnen te krijgen wat er om je heen gebeurt in bijvoorbeeld een overvolle trein dan kun je je focussen op jezelf. Focus je op jezelf en je ademhaling. Ga heel bewust met lieve aandacht naar je eigen ademhaling. Start eens met drie keer diep en langzaam in en uitademen. Dat kun je overal doen. Het zorgt ervoor dat je minder bezig bent met anderen en alles om je heen.

Maar als je dat doet en je daarbij je ogen sluit en je voor je gevoel teveel afsluit kun je ook onrustig worden. Want misschien gebeurt er veel om je heen en wil je wel alert blijven. Als de conducteur komt wil je niet opeens schrikken omdat iemand je aandacht wil. Daarom kun je hiermee het beste starten met je ogen open en heel bewust waarnemen wat het verschil is in ‘gewoon’ zitten en zitten met je aandacht bij je ademhaling. Probeer het maar eens!

3. Beïnvloed je gevoel door geur

Neem tijdens je reis iets mee dat lekker ruikt. Iets dat een ontspannende of oppeppende werking heeft. Net waar jij behoefte aan hebt. Als je je ’s ochtends klaar maakt voor je werk kan het heerlijk zijn om een geur die je kracht geeft mee te nemen. Als je weer naar huis gaat is een rustgevende geur heel fijn om alle indrukken van de dag los te laten. Je kunt een paar druppels etherische olie op een zakdoekje sprenkelen en die in je tas doen. Hier en daar een snuifje en je krijgt er een puur natuurlijk shotje ontspanning van!

Meer weten over hoog sensitiviteit? Volg Rust en Rein op Facebook en Instagram!

Liefs,

Daphne

PS Voel je vrij deze blog te delen met wie het waardevol kan zijn. 🍀

PPS Weet je niet of je hoog sensitief bent? Hier vind je de zelftest 🤓

 


← Terug naar overzicht

Heb je vragen? Mail me! daphne@rustenrein.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *